Tänk att reklamskyltar faktiskt kan bidra till att göra en hel stadsbild oförglömlig. Neon upptäcktes mest av en slump av en kemist (sir William Ramsay, 1898) som egentligen ville utvinna en helt annan gas. Han märkte att neongasen lyste upp och kom på att det kunde man använda som ljusrör. I Sverige användes den första neonreklamen 1924, av bland annat Dagens Nyheter, som lät sitt namn lysas upp i neon och har sedan dess behållit sin reklamplats på Hamngatan i Stockholm.
Reklam som en del av stadsbilden
Den första ljusreklamen, däremot, är faktiskt Stomatolljusskylten som sattes upp så tidigt som 1909 i Stockholm. Den är ganska fantastisk. En jättelik upplyst tandkrämstub, med namnet Stomatol, lyser upp, en bokstav i taget. Sedan ser man en sträng som lyser upp en tandborste och man har bara lust att gå hem och borsta tänderna efter det. Det är inte bara associationen som är fantastisk, det är ljusskylten. Tänk att få vara med om att påverka en hel stadsbild, så som den där Stomatolreklamen har gjort!
Andra inlägg
- Säkerhetsprylar och hjälpmedel för skolor och vårdinrättningar
- Vad händer om ingen hämtar soporna?
- Solceller – Framtidens energi
- Språk och översättning i den globaliserade samtiden
- Stressfri festfix
- Rena och väldoftande miljöer gör under för vårt välbefinnande
- Harmoni i flyttkaoset
- Att välja karriär
- Hur skräddarsydda IT-lösningar kan göra skillnad
- CBD-olja för hälsa och välbefinnande